RECENZE: Deklerace smrti

Původní vydání originálu: 2007
Vydání u nás: 2013 (2.vydání)
Překlad: Milena Hordinová
Počet stran: 256
Žánr: sci-fi, fantasy, young adult
Anotace: Velká Británie, rok 2140.
Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklerace - každý obyvatel můžy mít jen jedno dítě... Kdo zákony poruší, bude potrestán. Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. nyní je označena za ,,Přebytečnou''. Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?

Jmenuji se Anna a neměla bych tady být.

Studovala filozofii na publicistické univerzitě a pak pracovala jako žurnalistka. Psala pro několik finančních časopisů a přispívala do časopisů jako jsou Company Magazine a The Sunday Telegraph. Poté se začala věnovat službám jako je péče o seniory nebo výcvik vodících psů.

Budoucnost je nejasná. Nikdo neví jaká bude. Ale co kdyby se za několik let objevil lék na všechny nemoci? Lidé by neumírali a žili věčně. Rodili by se děti a lidí by bylo stále víc a víc. Byl by problém s přelidnění...
Přesně o tomhle vypráví příběh Anny, která patří mezi Přebytečné. Její rodiče porušili zákon a pořídili si jí. Je navíc. Neměla se narodit a proto se snaží být co nejlepší Přebytečná. Dělá vše co se jí řekne, respektuje pravidla a snaží se dělat svou práci co nejlépe. Pak se stane Užitečnou. Jenže její plány se začnou bortit s příchodem kluka, který má svou hlavu a nehodlá poslouchat. Navíc ji začne říkat zvláštní věci a Anna o nechce poslouchat. Chce být jen dobrou Přebytečnou a dodržovat pravidla... nebo ne?

Na čtení Deklerace smrti jsem se velice těšila. Měla jsem od ní jistá očekávání. Moc se mi zalíbil námět a zajímalo mě, jak se s tím autorka poprala a jak to všechno sepsala. Musím říct, že na mě tahle kniha udělala obrovský dojem! Ze začátku se v ní seznamujeme s Annou, která píše do svého deníku a popisuje život v Grange Hallu. Je to místo, kde žijí Přebyteční a jsou zde vychovávání k tomu, aby byly pro Vyvolené užitečnými, takže se zde učí základní věci jako vařit, prát, uklízet a do ničeho nestrkat nos. Učí se být nenápadní a zároveň být vždy po ruce. Grange Hall je místo, kam by se nikdo nechtěl dostat. Chladné místo plné kázně, úkolů a drsných trestů, které už každému přijdou běžné.

Nevím, jak bych Annu popsala. Byla to zvláštní dívka. Docela jsem si ji oblíbila. Svým způsobem jsem ji i hodně obdivovala. Jako hlavní hrdinka nebyla špatná, její charakter byl dobře promyšlený a popsaný stejně jako u ostatních postav. V tomhle dávám autorce plusové body, protože tam měla každá postava svůj účel, žádná nebyla zmíněná jen tak náhodou a bylo poznat, že si autorka dala práci i s vedlejšími postavami a ne jen s těmi hlavními. Rozhodně by stálo za to zmínit hlavní vychovatelku paní Pincentovou, která je něco jako vedoucí v Grange Hallu. Zároveň bych řekla, že je to ale i taková hlavní záporačka celého příběhu. No a Pak tu máme ještě Petra. Kluka, kterého přivedli do Grange Hallu a který způsobil velký rozruch a spoustu změn v Anniném životě.

Ačkoliv má tento příběh jen nějakých dvě stě padesát stran, je v něm tolik myšlenek, kolik jich v dnešní době občas nenajdeme ani v tří set a více stránkových knihách. Podle mého odvedla autorka velmi dobrou práci. Navíc se vše čte velice dobře a příběh Anny vás nepustí jen tak. Donutí vás se zamyslet nad tím, jaké to asi bude za nějakých sto let vypadat, jak na tom bude technologie, která jde neskutečně rychle kupředu a kdo ví? Třeba za pár let opravdu někdo objeví lék na nemoci, kvůli kterým v dnešní době umírá spousta lidí...

Na závěr bych se ještě chtěla zmínit o nádherné obálce, která se nakladatelství velice povedla a podle mého se k příběhu uvnitř knihy dokonale hodí... Tuhle knihu moc doporučuju. Opravdu jsem nečekala, že se mi bude tak moc líbit, ale to tak. Myslím, že přečtením téhle knihy rozhodně nic nezkazíte.

Mockrát děkuji nakladatelství FRAGMENT, za poskytnutí recenzního výtisku.