RECENZE: Grace kněžna monacká

Původní vydání originálu: 2013
Vydání u nás: 2014
Překlad: Viktor Faktor
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 352
Žánr: biografie, příběhy ze života
Anotace: Tato kniha vznikla - jak její autor podotýká - s plnou a bezpříkladnou spoluprací se čtyřmi lidmi, kteří kněžnu Grace milovali nejvíc: s knížetem Rainierem a jejich dětmi Albertem, Caroline a Stéphanií. Lidé po celém světě hltali přímo pohádkový příběh pohádkového páru a novináři se předháněli, kdo přinese senzačnější odhalení. Možná i proto se Robinson rozhodl vnést do toho světlo a vyprávět skutečný příběh. Hluboký, silný, dojemný a poutavý. O to víc, že je pravdivý.

Jaké byly skutečné okolnosti seznámení knížecího páru? To se dozvíte přímo z úst toho nejpovolanějšího - knížete Rainiera. jak mladá Američanka Grace snášela proměnu v ikonu vystavenou nepřetržité pozornosti médií? Snad ještě nikdy nikdo nepřinesl tak intimní zpovědi nejslavnějších lidí světa jako právě Robinson. Princezna Stéphanie vůbec poprvé dokázala promluvit o tragické dopravní nehodě, která před lety stála život její matku...

Když začalo slunce daleko v moři stoupat nad obzor, byl vzduch ještě chladný.

Jeffrey Robinson, autor téhle vynikající, nesmírně citlivé biografie, prožil v jižní Francii mnoho let a kněžnu Grace i její rodinu dobře znal. Jeho četné rozhovory s knížetem Rainierem jej pak přivedly k rozhodnutí vypovědět celou pravdu o nejdůležitějších událostech života monacké knížecí rodiny.

Celá kniha vypráví příběh o Grace Kellyové, mladé americké herečce, která se provdala za monackého knížete Rainiera. Dozvídáme se jaké byly její začátky s hereckou kariérou, jak postupně spolupracovala s různými režiséry a jak to všechno zvládala. Postupně se seznamujeme i s Rainierem, se kterým se poprvé setkala při focení a jak se sbližovali. V neposlední řadě je v knize zmínka o jejích dětech a také o samotném monackém knížeti.

Jelikož šlo o první biografii, kterou jsem četla - nebo spíš dočetla do konce - měla jsem jistá očekávání. Například jsem počítala s tím, že čtení této knihy nebude lehké, ale ona se v podstatě četla úplně sama. Jeffrey Robinson vše podává takovým způsobem, že Vás čtení baví a příběh monacké knížecí rodiny Vás stále víc a víc zajímá. Na úplném začátku si můžete přečíst úvodní slovo od samotné Nicole Kidman, která ztvárnila Grace ve filmu, který vznikl právě díky této knize. No a pak nás Jeffrey vrhne rovnou do doby, kdy se Grace narodila a jak postupně rostla a začínala se zajímat o filmy a herectví. Je zde ukázáno, jak těžké bylo (a pravděpodobně pořád je) získat roli v nějakém dobrém filmu a udělat si jméno ve světě a mezi lidmi.

Ze všeho nejvíc mě bavila ta část, kdy přišel na scénu kníže Rainier. Jejich seznamování a vše bylo opravdu velmi kouzelné. Líbilo se mi postupně pronikat do jejich života a poznávat ty dva ať už jako dvojici, tak i každého zvlášť. Čtenář se dozvídá i to, jak těžké je pro známé osobnosti a celebrity uniknout fotografům a novinářům, kteří jsou schopni udělat prakticky cokoli, aby dostali to, pro co přišli a neodejdou, dokud to nedostanou! Ani kníže se svou rodinou toho nebyla ušetřeni a v některých chvílích pro ně nebyl boj s novináři vůbec jednoduchý. Člověk si může jen domýšlet, jak nepříjemné asi musí být mít v patách fotografy, kteří jen čekají až zase něco vyvedete, aby z toho mohli udělat nový trhák ve světě novinařiny.

Není pochyb, že Grace byla úžasná žena. Velmi silná, krásná, odhodlaná panovnice, která pomáhala kde se dalo a milovala své děti, které vychovávala s láskou. O téhle jedinečné ženě by se dalo mluvit dlouho. Pokud Vás její život zajímá, není nic lepšího než si tuhle knihu přečíst, protože to stojí za to. Navíc je od spolehlivého zdroje, protože Jeffrey Robinson znal Grace a celou její rodinu...
Samotná Graceina smrt Vás dostane a všechny ty informace kolem jsou velice zajímavé a nenechá Vás to být, dokud se všechno nedozvíte.

Tuhle knihu doporučuji rozhodně všem, kteří se chtějí o Grace a jejím životě něco dozvědět, protože je to spolehlivý zdroj informací, který Vás vtáhne do sebe a všechno se dozvídá postupně. Další výhodou této knihy je, že se nezabývá jen samotnou Grace, ale ukazuje nám i to, jaký byl Rainier a jejich tři děti, no a také jaké je Monako úžasné. Knihu si ale může přečíst úplně každý, protože je neskutečně čtivá, takže její čtení nebude dělat problém téměř nikomu.

U čtení jsem nic neposlouchala.

Chtěla bych mockrát poděkovat nakladatelství METAFORA za poskytnutí recenzního výtisku.