RECENZE: Monument 14 - Nebe v plamenech

Původní vydání originálu: 2012
Vydání u nás: 2013
Překlad: Zuzana Ľalíková
Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 238
Žánr: sci-fi, dystopie, apokalypsa
Anotace: Většina dětí se v zoufalé snaze vydala opraveným autobusem na letiště do Denveru. Doufají, že se tam setkají se svými rodiči, budou odvezeni do bezpečí a zachrání umírajícího přítele. Svět venku je však temný a zaplavený nebezpečnými, které mění lidi v krvežíznivá monstra, a všechny děti nejsou ochotné nastoupit do autobusu. V útočišti, jež bylo již jednou narušeno, se snaží ti, co zbyli, obnovit přátelství. Ale pokud se máte rozhodnout mezi životem a smrtí, láskou a nenávistí, komu můžete doopravdy věřit?

Byla to nádherná chvíle.

Emmy Laybourne je americká spisovatelka, herečka a učitelka herectví. Svou kariéru začala coby autorka divadelních her. Vedlejší role si zahrála ve filmech Nancy DrewDokud nás smrt nerozděl튝astná čísla a v sitkomu DAG. Pro stanice Comedy Central, MTV a VH1 napsala několik
komedií. Krátce účinkovala se soubory Upright Citizens Brigade, Chicago Coty Limits a Heartless Floozies, které se orientují na improvizovaná představení. V roce 2006 získala magisterský titul na kalifornské univerzitě UCLA. Se svým manželem a dvěma dětmi žije v okresu Rockland na severu New Yorku.

Čtrnáct dětí se rozděluje do dvou skupin. Větší skupina vyráží opraveným autobusem do Denveru s nadějí, že se tam setkají ze svými rodiči a také aby zachránili svého vážně zraněného přítele. Druhá skupina mezitím zůstává v supermarketu a snaží se tam společně hospodařit dál až do doby, než jim přijede někdo na pomoc... Skupina cestující autobusem zažije na své dlouhé cestě nebezpečí a objeví se i nějaké komplikace ale ani situace v supermarketu není zas tak dobrá a bezstarostná, jaká by se mohla zdát být.

Od knihy jsem nějaké to očekávání měla. Po prvním díle, který byl skvělý to snad ani nijak nijak nešlo. Po prvních pár kapitolách jsem byla trošku zklamaná, i když vlastně nevím proč. Něco mi tam chybělo. Ale jakmile jsem se dostala do poloviny a pak i za ní, bylo to o dost lepší a nedalo se tomu nic vytknout. Dění v
supermarketu bylo někdy opravdu hodně překvapivé a v autobusu také.

Kapitoly se pravidelně střídali tím, kdo jí vyprávěl. První vyprávěl Dean a tu další jeho mladší bratr Alex a takhle se to pořád střídá. Občas mě to docela štvalo, když se zrovna děje něco zajímavého a napínavého a jakmile kapitola skončí, musela jsem si počkat a přečíst zase kapitulu o tom, co se děje jinde. Tohle mi možná chvilkami trochu vadilo, ale ne zas tak moc. Příběh byl skvělý a napínavý. Děti, které jely autobusem měli cestu opravdu velmi náročnou a nebylo to pro ně jednoduché.

A samotný konec byl nejspíš z celé knihy nejlepší. Poslední třetina knihy, každá stránka kterou jsem přečetla mě nutila číst dál a dál, bylo to velmi napínavé. Držela jsem všem dětem palce, aby to dokázaly a aby se jim podařilo přežít. Hodně se mi také líbila ta část, kdy se skupinka dostala do Denveru - nechci moc prozrazovat, ale udělalo na mě dojem, jak to bylo všechno promyšlené a to se autorce nemůže upřít. Celý ten námět, kdy se chemikálie dostane do ovzduší a všechny ty následky, jaké to má... Opravdu klobou dolů před fantazií a promyšleností příběhu Emmy Laybournové. Vytvořila moc hezký příběh a já už se velmi těším na další pokračování.

Závěr:
Jsem ráda, že jsem si knížku přečetla. Bylo to velmi dobré čtení plné dobrodružství, akce, a toho jak přežít a jak je vzájemné přátelství a důvěra důležitá, když nemáte nikoho jiného, kdo by vás podržel. Moc knihu doporučuji. První díl na mě možná udělal o kapánek větší dojem, ale tohle rozhodně nebylo vůbec špatné pokračování. Nejradši bych dala 4,5 hvězdičky, ale jelikož na půlky nehraju, dám nakonec po opravdu dlouhém a těžkém rozhodování 4 hvězdičky, ale jen proto, abych si nechala drobnou rezervu do dalšího dílu, od kterého opravdu nevím co čekat. Takže oficiálně 4, ale pro mě spíš 4,5.