RECENZE: Percy Jackson - Zloděj blesku

Originální název: Percy Jackson - The Lightning Thief
Původní vydání originálu: 2006
Vydání u nás: 2009
Překlad: PhDr. Dana Chodilová
Počet stran: 400
Žánr: fantasy, sci-fi, horory, dobrodružné, bohové
Anotace: Jmenuji se Percy Jackson. Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi? Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval.

Pochop, já nechtěl být polobohem.

Rick Riordan se narodil roku 1964. Téměř 15 let působil jako učitel angličtiny a historie na veřejných i soukromých školách v Kalifornii a texaském San Antoniu. Po těžkém rozhodování se povolání učitele vzdal a začal se plně věnovat psaní knih pro děti i dospívající, za které získal řadu cen, mimo jiné i tři nejprestižnější americké literární ceny v žánru mystery. Momentálně žije v San Antoniu se svou manželkou a dvěma syny.

Percy Jackson - dvanáctiletý, chlapec, polobůh, hrdina... Percy trpí dyslexií a vystřídal už šest škol během šesti let. Vždycky si myslel, že je problémový, ale pak zjistil, že je polobůh, jeho nejlepší kamarád má kopyta a je satyr a to nejlepší na konec... Jeho táta je bůh, jeden z Velké trojky a žije na Olympu. Je těžké se z něčím takovým vyrovnat ze dne na den, ale Percy to zvládá celkem dobře. Až do doby, kdy zjistí, že je obviněn z krádeže Diova blesku a musí ho do letního slunovratu vrátit na Olymp jinak začne válka.

Percyho jsem si chtěla už dlouho přečíst a opravdu nevím, nad čím jsem váhala. Čte se to skvěle. Styl autora se mi velmi líbil a dobře se to četlo. Bylo to takové jednoduché, dobrodružné a neuvěřitelně čtivé. Snadno se do toho začtete a v některých chvílích se opravdu nedokážete odtrhnout. Kniha má sice čtyři sta stran, ale má velká písmenka, takže to letí rychle a než se nadějete, jste u konce. Hodně se mi líbil začátek knihy, kdy se Percy dozvídá kým ve skutečnosti je, kdo je jeho otec a proč musí odejít do Tábora polokrevných. Konec taky rozhodně nebyl špatný.

Postavy se mi hodně líbili. Percy mi byl hodně sympatický. Rozhodně bych ale neřekla, že je mu dvanáct, kdybych soudila podle jeho chování. Líbili se mi jeho hlášky nebo přirovnání, kterým jsem se nejednou zasmála a celý průběh příběhu tím tak nějak oživily. Annabeth jsem si taky dost oblíbila. Je hrdá a někdy trochu tvrdohlavá, ale je chytrá a dokáže přijít na to správné řešení těžkých situací. Pobavilo mě to, jak oslovovala Percyho ,chaluhový mozečku'. Ale opravdu hodně jsem si oblíbila Grovera. Hlavně na začátku, když se staral o to, aby se Percymu nic nestalo a dělal si o něj starosti. No a Percy mu to zrovna moc neulehčoval.

Co se týče obálky, většina lidí říká, že je taková moc dětská. No, je pravda, že ty originální obálky jsou přece jen trochu lepší, ale ty naše se hezky lesknou. A i tak, tahle obálka mi prostě ke knize Percy Jackson sedne a nedovedu si představit, že by byla jiná.
Taky jsem se zapomněla zmínit o názvech jednotlivých kapitol. Autor pojmenoval kapitoly tak, že jakoby naznačují, co se v dané kapitole stane. Někdy je to název celkem dost zajímavý a vlastně až po přečtení kapitoly se dozvíte, proč se jmenuje právě takhle.

Co říct? První díl Percyho se mi moc líbila a vy, kteří jste na tom stejně jako já před tím a pořád váháte, jestli do toho jít nebo ne, rozhodně to riskněte a přečtěte si to. Svět řeckých bohů, polobohů a obyčejných lidí... Je to čtivé, dobrodružné a těm co mají rádi mytologii a i vám ostatním, by se to mohlo líbit.
Hodnotím 4 hvězdičkami, ale jenom proto, abych měla rezervu do dalšího dílu ;)

Chtěla bych poděkovat nakladatelství FRAGMENT za recenzní výtisk.

středa 21. srpna 2013

TAG - Knižní obálka s živly

Tento TAG přeložila Mona s anglického The elements books tagy. Jde o to vybrat knihu, která má na obálce jednotlivé živly a barvy. Tento Tag se mi velmi zalíbil a tak jsem se rozhodla zapojit se do něj taky. Nebudu ale točit video a napíšu to jen jako článek. Na točení videí moc nejsem :D

***

BODY:

Voda

Najdi knihu, která má na obálce vodu - Pár knížek s vodou jsem ve své knihovničce našla. Nakonec jsem vybrala druhý díl ze série Krásní mrtví - Arizona, kde jde vidět, že ta holka stojí v nějakém jezeře nebo rybníku.

Najdi knihu s modrou obálkou
 - Modrých knih mám opravdu hodně a bylo těžké vybrat jen jednu.
Rozmýšlela jsem se a volba padla na Oběť, třetí díl série Smečka. Ta je totiž celá laděná do modra.

Oheň
Najdi knihu, která má na obálce oheň - Nejdřív jsem si ani nebyla jistá, jestli nějakou takovou knihu mám. Pak jsme si ale vzpomněla na druhý díl mé oblíbené série Křišťály moci - Hněv Pána ohně, kde je vidět jak drak chrlí oheň a už v samotném názvu je slovo oheň obsaženo ;)

Najdi knihu s červenou obálkou
 - Červených obálek mám taky víc, ale taková nejčervenější je asi
Vražedná vzpoura. Celou sérii mám velmi ráda a chtěla jsem aspoň jeden díl k některé barvě přiřadit. Shodou okolností je zrovna tenhle díl můj nejoblíbenější z celé série :)

Země
Najdi knihu, na jejíž obálce se vyskytuje něco týkající se země - Přiznám se, že s tímhle jsem měla trošku problémy. Nemám totiž žádnou knížku, kde by byli nějaké rostliny nebo něco podobného, tak jsem se rozhodla trošku improvizovat a vybrala jsem Vzporu, tedy druhý díl Smečky, která má na obálce něco, co by mohlo připomínat listy nějakého stromu nebo keře.

Najdi knihu se zelenou obálkou
 - Zelená se u mě v knihovničce taky nejde. Vybrala jsem takovou klasiku, kterou zná podle mě každý, i ten co nečte knihy. A to Narnie - Čarodějův synovec. Zatím nevlastním další díly, což je škoda, ale třeba to v budoucnu napravím ;)

Vzduch

Najdi knihu, která má na obálce vzduch - U tohoto bodu jsem taky dost přemýšlela a už jsem vážně myslela, že takovou knihu a ni nemám. Ale pak mi pohled padl na Monument 14 a bylo vybráno. Na obálce je tornádo nebo něco na ten způsob.

Najdi knihu s bílou obálkou - Jelikož mám jenom dvě knihy s bílou obálkou, rozhodování nebylo těžké. Víc bílá byla asi Jak mi pan Darcy zlomil srdce. Mám takový pocit, že tuhle knížku asi nikdy nedočtu :D

B
onus Najdi knihu, která má na obálce barvy: zelenou, modrou, bílou a červenou - Hledala jsem a našla jsem hned tři. Tenhle bod totiž splňují všechny díly z Inkoustové série, ale já vybrala ten poslední a to Inkoustovou SMRT.

...A jsme u konce. Doufám, že to pro vás bylo takové zpestření mezi těmi všemi recenzemi tady na blogu :D Kdyby jste chtěla, abych se zúčastnila nějakého dalšího TAGU, nebo tak něco, klidně pište sem nebo na facebook co bych měla napravit a tak, však to znáte ;) tak se mějte hezky a užívejte si posledních dnů prázdnin... ;)

pondělí 19. srpna 2013

RECENZE: Ostré předměty

Název: Ostré předměty
Autor: Gillian Flynnová
Originální název: Sharp Objects
Původní vydání originálu: 2006
Vydání u nás: 2013
Překlad: Ludmila Hanzlíková
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 272
Žánr: psycho, thriller, detektivka, napínavé
Anotace: Stěží si představit hrůznější zločin než uškrcení malé holčičky. Zapomenuté missourijské maloměsto Wind Gap se ještě nevzpamatovalo z jedné brutální vraždy, a už je tu další, stejně strašná a nepochopitelná. Proč nevinné dívky? A proč jim vrah vytrhal skoro všechny zuby? Pro mladou chicagskou reportérku Camille Preakerovou je takový případ sólokaprem, který může pomoci nejen jí, ale i nevýznamnému listu, v němž je zaměstnána. Ve Wind Gap to zná, protože tam vyrůstala, a tak se nechá šéfredaktorem poslat do svého rodiště. Jenže to, co se na začátku zdálo jako kariérní příležitost, nabude postupně mnohem osudnější a tragičtější podoby. Ukáže se, že posedlost jde v tomto příběhu až na krev. A to do slova a do písmene.

Měla jsem nový svetr, křiklavě rudý a ohavný.

Gillian Flynnová je americká spisovatelka. Dosud napsala tři thrillery(Ostré předměty, Temné kouty a Zmizelá), publikované v osmadvaceti jazycích. Ostré předměty získaly CWA New Blood Dagger Award a byly nominovány na Edgar Award za nejlepší debutující román roku 2006. Nestává se, aby debutující americká autorka obdržela za svou prvotinu hned dvě prestižní britská žánrová ocenění a dvě nominace na celosvětové ceny za nejlepší debut roku. Její nezvykle otevřené, kontroverzní romány od té doby neopouštějí žebříčky bestsellerů - ani hlavy čtenářů. Gillian žije v Chicagu s manželem a synem.

Třicetiletí chicagská reportérka Camille Preakerová se po několika letech vrací zpět do malého městečka Wind Gap, kde vyrůstala. Jsou zde uškrceny malé holčičky, kterým pachatel vytrhal všechny zuby, které ale nebyli nalezeny. Camille má o těchhle brutálních vraždách napsat článek, který má pomoct zlepšit popularitu novin, pro které píše. Jak se ale ukáže, návrat do bývalého domova je stále horší a horší a Camille doufá, že ji šéfredaktor s toho místa co nejdřív odvolá... Začíná tušit, kdo má v hrozných vraždách nejspíš prsty.

Jak je napsáno na samotné obálce, tahle kniha patří mezi světové bestsellery a já bych řekla, že si tohle označení i zaslouží. Tahle kniha je autorčina prvotina a příjemně mě překvapilo, jak měla děj propracovaný. Sice jsem už skoro od samého začátku tušila, kdo je ten záhadný pachatel, ale i tak se to rychle četlo (možná k tomu také přispěla trošku větší písmena a dobré rozvržení stránky a odstavců, takže se text nezdál být tak dlouhý). Styl autorčina psaní je dost čtivý a je snadné se do knihy začíst.

Příběh se odehrává v malém městečku Wind Gap. To místo na mě svým způsobem působilo trochu děsivě. Opravdu si nedokáže představit, že bych bydlela zrovna v tomhle maloměstě. Lidé mi tam připadali falešní a vůbec mě nepřekvapilo, že se tam Camille nechce dlouho zdržovat. Co se týče postav, hlavní hrdinka Camille, z jejíhož pohledu je děj vyprávěný, trpěla jako malá sebepoškozováním. Je pravda, že neprožila moc hezké dětství a to, že bydlí u své matky tomu moc nepomáhá (...nebudu spoilerovat). Celkově mi ale nebyla moc sympatická. Když se seznámila s detektivem Richardem, který má vyšetřit zdejší vraždy, myslela sem si, že k ní pak třeba nejdu trošku větší sympatie, ale nestalo se tak. Richard mě taky neoslovil tolik, jak bych očekávala, ale přece jen jsem si ho oblíbila trošku víc než Camille.

Hodně se mi líbila ta část, kdy Camille zjišťovala různé podrobnosti o vraždách a snažila se sestavit článek do novin. Bylo hezky popsané takovéto tzv. ,,šťourání'' novinářů do každého detailu ať už radostného nebo bolestivého. Tak nějak si novináře představuju i já, takže tahle část se mi dost líbila. Najdou se tu i scény, u kterých se začervenáte... Pak jsou tu ale i části, které by nemuseli slabší povahy skousnout. Přece jen je to založeno dost na psychice a tak... Camille opravdu nemá lehký život a ke konci knihy mi jí bylo i trochu líto, protože si myslím, že něco podobného by nechtěl nikdo z nás zažít.

Líbila se zápletka a postavy celkem taky ušli, i když žádná sláva to nebyla. Na začátku jsem psala, že kniha si označení ,světový bestseller' zaslouží a svůj názor nezměním. Bylo to napínavé, místy trošku děsivé, když si představíte, že by to mohla byla skutečnost. Ale asi mi tam něco chybělo. Nevím přesně co. Možná to, že jsem si tak nějak nenašla cestu k postavám, protože já mám ráda, když jsou lépe popsané a propracované a tak s nimi lépe soucítím. Nebo to možná bylo tím, že podobné věci moc nečtu. Ale rozhodně knihu doporučuji těm, kteří mají rádi napínavé a trošku děsivé příběhy, právě Vám by se to mohlo dost líbit... Nakonec jsem se rozhodla pro 3 hvězdičky.

U čtení jsem tentokrát nic neposlouchala...

pátek 16. srpna 2013

Knižní řetězovka (3)

Zdravím vás. Prázdniny se pomalu blíží ke konci a tak musím využít času, který zatím ještě mám :D Rozhodla jsem se, že odpovím na dalších deset otázek do Knižní řetězovky.

***

21. Co musí kniha mít, aby jsi ji doporučila dále?
Musí se mi líbit děj, styl psaní autora a celkově celá kniha.

22. Oblíbený žánr?
Nejdřív fantasy a sci-fi, ale teď se mi začínají líbit i jiné žánry. Třeba nově detektivky, thrillery apod.

23. Žánr, který čteš nejméně, ale chtěla by si víc?
Tak teď se mi celkem zalíbili detektivky, takže asi ty detektivky a horory.

24. Nejinspirativnější kniha, kterou jsi tento rok četla?
Když se nad tím tak zamyslím, tak je to asi Chvíle před koncem. Nevím jistě, jestli mě inspirovala, ale tak nějak mě navedla k tomu, abych si víc vážila života, protože jak je v knize psáno. Nikdy nevíme, který den je náš poslední.

25. Oblíbená svačinka ke čtení?
Já u čtení vlastně moc nejím, ale když už mě honí mlsná, tak nejideálnější je asi lízátko, ale to není vždycky po ruce že :D

26. Jak často vybíráš knihu podle obálky?
No, tak pokud knihu neznám, tak bych řekla, že skoro pořád :D I když jak je to rčení: Nesuď knihu podle obalu. Přece jen první dojem, a tím je obálka, je prostě důležitý.

27. Jak často souhlasíš s negativní knižní kritikou?Moc často ne. Já mám většinou jiný názor, protože mě se většinou všechny knihy líbí :D Ale najde se i pár výjimek.

28. Co psaní negativních recenzí?
Já moc negativní recenze nepíšu. Jak už jsme říkala v předešlém bodu, většina knížek se mi líbí, ale najde se i sem tak nějaká taková, která prostě ohodnotit dobře nejde. Teda aspoň z mé strany.

29. Kdyby si mohla číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybrala?Vzhledem k tomu, že to pořádně neumím ani v angličtině, tak bych asi nejdřív brala tu ajinu :D a pak třeba němčinu.

30. Největší knižní výzva?
Tak tomuhle se budete určitě smát, ale moje největší knižní výzva je, abych za měsíc přečetla víc knih než tři :DD

Tak, další desítka otázek zodpovězená, takže další příště :)) Doufám, že jsem vás některými odpovědi aspoň trochu pobavila. Užívejte si zbytek prázdnin a ... mějte se ;)

čtvrtek 8. srpna 2013

RECENZE: Zvrácené myšlenky

Název: Zvrácené myšlenky
Série: Sloane Burbanková (2.díl)
Autor: Andrea Kane
Originální název: Twisted
Původní vydání originálu: 2008
Vydání u nás: 2013
Překlad: Edita Drozdová
Počet stran: 360
Žánr: romány, krimi, detektivky
Anotace: Agentka FBI Sloane Burbanková je mimo aktivní službu. Když se ale dozví o zmizení své kamarádky z dětství, chce se okamžitě zapojit do pátrání. Vedením případu je pověřen Derek Parker - Bývalý přítel Sloane, se kterým se nerozešli v dobrém. Dochází k dalším únosům, některé ženy jsou následně brutálně zavražděny. Sloane a Dereka nakonec zavedou všechny stopy k jedinému deviantnímu pachateli. Kdo bude jeho další obětí?

Byla opravdová bojovnice.

Andrea Kane je americká autorka historických romancí i těch ze současnosti. Má fanouška po celém světě - její knihy byly vydány v 16 zemích. Kromě detektivních thrillerů navíc stihla napsat také 14 historických milostných románů. Ráda luští křížovky a dívá se na staré filmy pro pamětníky. Ze všeho nejvíc však miluje svou rodinu, se kterou žije v New Jersey, kde má ideální prostředí pro psaní příběhů o speciálních agentech.

Bývalá zvláštní agentka FBI Sloane Burbanková se dozví o zmizení své dobré kamarádky z dětství a chce jí najít. Na případu už rok pracuje Derek Parker, shodou okolností Sloanein bývalí přítel. Ani jednoho netěší, že spolu budou muset spolupracovat. Sloane se rozhodne všechny emoce hodit za hlavu a soustředit se jen na to, aby Pennyin případ co nejdřív vyřešila. K jednomu zmizení se přidávají další a také jsou ohlášeny brutální vraždy žen. Sloane s Derekem pomalu zjišťují fakta a nacházejí důkazy a samotný profil vraha je nakonec dost překvapí.

Tahle kniha mě dost zaujala svou anotací a také hezkou obálkou, která zaujme na první pohled a líbí se mi víc než ta originální. Co se týče děje, je to taková detektivka. Prostředí zvláštních agentů, jak řeší případy a tak dál. Já jsem žádnou jinou detektivku zatím nečetla, takže nemůžu porovnávat, ale z mého pohledu to bylo opravdu hezky napsané. Autorčin styl je poutavý, dobře se čte a je velmi jednoduché se začíst hned po přečtení prvních pár stránek.

Na začátku knihy je několik stránek věnovaných vysvětlení zkratek, které jsou v knize použity, jako třeba NYPD (oddělení newyorské policie), ICE (imigrační a celní úřad) a tak dál, což se velmi hodí vzhledem k tomu, že kniha je psaná poutavým stylem se všemi termíny, které policie používá a samozřejmě jsou tam i nějaká ta sprostá slova na zpestření celé atmosféry v knize. Najdou se tu i nějaké ty lechtivé scény mezi Derekem a Sloane, takže červenání při čtení je zaručeno.

Bývalá zvláštní agentka Sloane je silná, tvrdá žena, kterou jen tak něco neporazí a nehodlá se vzdát. Občas je ale taky pořádně tvrdohlavá. Líbilo se mi, jakým způsobem jednala s lidmi, dokázala si poradit i v nepříjemných chvílích a jednala rychle.
Derek je dost podobný jako Sloane. Tvrdohlavý, arogantní, sexy, silný, ale rozhodně dokáže svým chováním i překvapit... Při každé příležitosti se ze Sloane hádají. Právě jejich hádky mě dost bavili číst.

Každá kapitola začíná pohledem z pachatelovy strany a někdy jde i o pohled ze strany oběti. Některé popisy únosů nebo vražd by nemuseli být příjemné pro slabší povahy. Ale těm, kterým to nevadí a rádi se do takových to věcí začtou jako já s napětím a očekávám co přijde dál, bych tuhle knihu rozhodně doporučila.

Autorka drží pachatele v tajnosti až do poslední vteřiny a vám do té doby zbývá jen netrpělivě vyčkávat, jak si detektivové povedou a dělat si vlastní závěry a návrhy na to, kdo by mohl pachatelem být. Mě samotný vývoj okolností dost zaskočil. Hlavně v několika posledních kapitolách. Do té doby jsem měla asi dva typy, kdo by to mohl být a nakonec se ani jeden z nich nepotvrdil (..nejspíš bych asi jako agent moc neobstála. :D). Ale také to svědčí o tom, že autorka odvedla svou práci opravdu dobře.

Když to tak shrnu, jde o dobře napsanou detektivku, s napínavým dějem, která svým koncem dokáže překvapit. Možná jste si všimli, že jde o druhý díl ze série. Já jsem sice ten první díl nečetla, ale zjistila jsem, že to vůbec nevadí. Všechny důležité věci, které potřebujete znát, jsou v knize uvedeny, takže se nemusíte bát, že se v ději budete ztrácet kvůli neznalosti prvního dílu. Příběh dvou zvláštních agentů Sloane a Dereka rozhodně stojí za přečtení a mě se velmi líbil.

U čtení jsem poslouchala rádio, ale přesné písničky neznám :D

Chtěla bych poděkovat nakladatelství FRAGMENT, za poskytnutí recenzního výtisku.