RECENZE: Nástroje smrti - Město z popela

Původní vydání: 2008
Vydání u nás: 2013
Překlad: Eva Maršíková
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 396
Žánr: fantasy, sci-fi, horory, tajemné, napínavé
Anotace: Clary Frayová si toužebně přeje, aby se její život zase vrátil do normálních kolejí. Ale co je vlastně normální, když jste lovec stínů, zabíjíte démony, vaše matka je v kómatu způsobeném kouzlem a vy najednou vidíte vlkodlaky, upíry a víly? Kdyby se Clary obrátila ke světu lovců stínu zády, mohla by trávit víc času se svým nejlepším kamarádem Simonem, ze kterého se postupně stává něco víc než kamarád. Lovci ji však nehodlají nechat odejít - a především ne její nesnesitelný, ačkoli pohledný znovuzrozený bratr Jace. Navíc aby Clary mohla pomoci své matce, musí najít Valentýna, ničemného a nejspíš šíleného lovce stínů, který je zároveň jejím otcem.

Ta velkolepá budova tvořená sklem a ocelí vyrůstala z parcely na Front Street jako jiskřící jehla s hrotem zapíchnutým do oblak.

Cassandra Clareová je pseudonym americké spisovatelky Judith Rumeltové, která se narodila v roce 1973 v Íránu. Je autorkou mezinárodně úspěšné série Nástroje smrti a trilogie Infernal Devices (Pekelné nástroje).
Jejích knih se celosvětově prodalo více než 20 milionů výtisků a byly přeloženy do 35 jazyků. V současné době žije v Amherstu ve státě Masschusetts s manželem a třemi kočkami.

Clary si přeje žít obyčejný nudný život bez démonů, vlkodlaků, upírů a všeho možného jako před tím, ale moc dobře ví, že to není možné. Je lovec stínů a jejím úkolem je zabíjet démony a sloužit Spolku. Není na tom vůbec nic pozitivního... Mezitím tráví ale dost času se svým nejlepším kamarádem Simenome, který přestává být jen kamarádem. Ovšem na druhou stranu její bratr Jace se k ní nechová zrovna moc hezky. Spíš se chová tak, jak by se nejspíš starší bratr ke své sestře choval a Clary to dost štve, ale objevují se i horší věci, které jsou daleko víc znepokojující... a to záhadná úmrtí dětí Podsvěta. Jace je obviněn ze spolupráce s Valentýnem a všechno jde s kopce.

Druhý díl Nástrojů smrti mě příjemně překvapil. Většinou je to totiž tak, že první díl je bomba a druhý díl se blíží k propadáku, ale o Městě z popela se rozhodně nedá tvrdit, že by byl nějakým propadákem. Nejprve asi začnu obálku, která je tak jako u prvního dílu (a celé série) prostě úžasná. Není nic, co bych jí mohla vytknout. Barvy jsou hezky sladěny a podle mého názoru se k ději i docela hodí. Nakladatelství odvedlo
opravdu skvělou práci.

Co se samotného děje týče, objevuje se tam takový ten ohraný milostný trojúhelník, který začal už v prvním díle. Ovšem tady je to pojato trochu jinak než obvykle. Takovým milým způsobem, který čtenáře tolik neštve. Chvílemi se Clary nechovala moc pěkně ale na druhou stranu jsem s ní docela soucítila.

Jestli mě někdo v knize dost překvapil, pak to byl Simon. To jak se choval a jak nakonec tak nějak přijal to, čím se stal (nebudu spoilerovat). Na druhou stranu mě celkem štval Jace. Ty jeho nálady a chování ke Clary. A taky byli i chvíle, když jsem si říkala: No ty si ze mě snad dělá srandu? To přece nemůže udělat? A se zatajeným dechem jsem čekala jak to nakonec všechno bude.

Autorce se série zatím dost daří, tedy aspoň s mého pohledu. Je to napínavé, akční, je tam zápletka, která do děje zapadá a má nějaký smysl a pak bum a všechno se vyřeší tak jak by mělo. Žádné skoky sem a pak tam, žádná ukvapená rozhodování. Všechno na sebe hezky navazovalo. Moc se mi líbila scéna na hřbitově. Nebudu říkat co se tam dělo, o co šlo a tak, protože nechci spoilerovat. Ti z Vás co četli nejspíš ví a vy z Vás co ne,... Máte motivaci k tomu, aby jste si knížku přečetli. Jen řeknu, že to byla hodně silná scéna a zaryla se mi do mysli.

Myslím, že nemá cenu znovu opakovat, že to bylo napínavé, čtivé a dobře napsané, protože mi to přijde zbytečné. Takhle kniha má totiž všechno. Poutavou a napínavou zápletku, tajemství, které chcete odhalit a také fascinující příběh jedné dívky, která chce žít normální život. Nechybí i nějaká ta romantika, takže si myslím, že si každý přijde na své. Určitě knihu doporučuji. Ti z Vás, kteří mají rádi tajemno, napětí, akci a dobrodružství, okořeněné špetkou romantiky, rozhodně neprohloupí, když si tuhle knížku přečtou.

U čtení jsem tentokrát nic neposlouchala.