sobota 9. března 2013

RECENZE: Delirium



Název: Delirium
Série: Delirum (1. díl)
Autor: Lauren Oliver
Originální název: Delirium
Původní vydání originálu: 2011
Vydání u nás: 2012
Překlad: Romana Bičíková
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 352
Žánr: dystopie
Anotace: Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak. vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.


První věta:
Už je to šedesát let, co prezident a Konsorcium prohlásili lásku za nemoc.

O autorovi:
Napsala knihu Chvíle před koncem, kterou u nás vydalo nakladatelství CooBoo v roce 2011. Vystudovala filozofii a anglickou literaturu. Po škole chvíli pracovala jako asistentka redaktora v jednom nakladatelství v New Yorku. Pochází ze spisovatelské rodiny. Již odmala se pokoušela psát a nyní se tomu věnuje naplno...


Děj...
Nacházíme se v Portlandu ve Spojených státech amerických. Lidé tu považují lásku za nemoc, která dokáže člověka i zabít. Proto byl vynalezen lék, který dokáže nemoc vyléčit a zbavit člověka  lásky a jejich následků. Proces léčky se provádí ale až v osmnácti letech, takže mladší děti jsou v nebezpečí. Jednou z nich je i Lena, která má léčbu podstoupit za devadesát pět dní. Nemůže se dočkat a s nadšením odpočítává dny. Čeká jí evaluace a spárování se svým budoucím protějškem. Všechno se ale změní, když potká Alexe a zamiluje se. V tu chvíli čas běží neuvěřitelně rychle a blížící se den jejího vyléčení se stává noční můrou.



Dojmy...
Tahle kniha byla moje první dystopie (je ostuda, že ještě teď nevím, co to přesně znamená, ale co nejdřív to napraví :D ). Byla to naprostá bomba! Autorčin styl psaní se mi zalíbil hned po několika stránkách. Ty popisy prostředí a toho, jak se Lena cítí... Úplně jsem se do Leny vžila  a pořádně se do knihy začetla. Nebýt školy (jelikož jsem četla přes týden) určitě bych nešla ani spát a nehnula se od toho.
Nejvíc mě asi dostal konec a zmínka o Leniné matce. Prostředí, ve kterém se s Alexen nacházeli bylo popsané tak dokonale, že jsem chvílemi měla husí kůži a netrpělivě jsem otáčela jednu stránku za druhou, abych se dozvěděla víc a víc...

Lena mi přišla sympatická. Nebyla takoví ten typ, který hystericky brečí nad každým problémem, ale snažila se ho řešit. Bojovala do poslední tečky knížky. Oblíbila jsem si jí a rozhodně jí držím palce do dalšího dílu.
Její nejlepší kamarádka Hana byla také fajn. V příběhu mě svojí roli a perfektně do něj zapadala. Prostě typická nejlepší kamarádka, která se snaží pomoct jak jen to jde. A samozřejmě nesmím zapomenout na úžasného Alexe, bez kterého bych si knihu nemohla v žádném případě představit.
Nazvala bych ho asi jako Krasavce s velkým srdcem (asi jsem se zamilovala). Jen mě zklamalo jak na konci dopadl.
Nic bližšího ale neprozradím, to si budete muset pěkně přečíst :D. Už se nemůžu dočkat druhého dílu, který si asi hned tak nepořídím :'( ... (ach jo, rodiče se hold musejí poslouchat).


Závěr...

Naprosto úžasná knížka. Plná napětí, překvapení, nebezpečí, ale i lásky, přátelství a obětavosti. Stoprocentně doporučuji. Kniha odteď rozhodně patří k mým nejoblíbenějším a autorka také. Píše úžasně a jak už jsem říkala, je snadné se do jejího příběhu začíst a nechat se jím pohltit.
Hodnocení je jasné... :)




HODNOCENÍ



U čtení jsem hlavně poslouchala:





Flexi



1 komentář:

  1. Knihu mám rozčítanú, zatiaľ dobrá, len na ňu nemám teraz čas, snáď cez víkend 8) Námet má ale veľmi dobrý 8)

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepoužívejte možnost Anonymní. Špatně se v tom potom vyznám, díky :)